Com
podem saber si el model educatiu que segueix una institució escolar
és integrador o inclusiu?
Ramis
Torrens basant-se en Blanco
(1999) i Booth i
Ainscow (2002) planteja
una taula comparativa que pot
ajudar a clarificar els conceptes claus i idees bàsiques dels
dos models. Com ens ha semblat
clarificadora , la volem compartir.
Educació
Inclusiva
|
Educació
Integradora
|
Centrada
en tots els alumnes (atenció i intervenció davant totes les
necessitats)
|
Centrada
amb alumnes amb necessitats educatives especials (atenció i
intervenció davant necessitats/dificultats específiques)
|
Educació=
Dret humà
|
Educació=Normalització
(n.e.e)
|
Model
de suport preventiu
|
Model
de suport terapèutic/compensatori
|
L’escola
s’adapta a l’alumnat (es produeixen els canvis necessaris per
tal d’atendre a la diversitat).
|
L’alumnat
s’ha d’adaptar a l’escola (l’escola “especial”
prepara l’alumne per integrar-se a una escola ordinària).
|
Inserció
total
|
inserció
parcial
|
Centrada
en les capacitats dels alumnes
|
Centrada
en el diagnòstic de l’alumne
|
Currículum
ordinari, material per a tots
|
Currículum
paral·lel, material adaptat i
específic
|
Equitat,
cooperació i solidaritat
|
Igualtat
i normalització
|
Aula
|
Alumne
|
Interactiva
|
Individualista
|
Atenció
a la diversitat (vista com una font de riquesa per l’aprenentatge
de tot l’alumnat)
|
Atenció
a la diversitat (dificultats
específiques
que cal resoldre i normalitzar)
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada